ساعت 15:00 – 17 سپتامبر 1403
سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره روند ساخت خط ریلی شلمچه – بصره گفت: ایران و عراق بیش از 50 سال است که منتظر احداث این خط هستند تا شاهد ساخت این خط باشیم. از اتصال راه آهن
وی مین برداری را یکی از موانع این پروژه عنوان کرد و افزود: از سال گذشته با تلاش های صورت گرفته توانسته ایم در عمق حدود 4 کیلومتری خاک عراق مین برداری کنیم.
صالحی همچنین به کشف بیش از 6 هزار نوع مین نظامی و خمپاره اشاره کرد و گفت: تاکنون انبارهای کشف شده را در سه مرحله منهدم کرده ایم و به تدریج بقیه نیز کشف و منهدم می شود.
وی افزود: بیشتر این مین ها در منطقه شلمچه و مربوط به عملیات کربلای 5 است که 5 لایه مین به عمق 6 متر، عرض 50 متر و طول حدود 4 کیلومتر داشتیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن همچنین درباره ویژگی های پل ساخته شده برای این خط گفت: این پل در حال حاضر در جاده اروند شمال بصره در حال احداث است که شامل 17 ستون در زمین و آب است و این طرح از نظر فنی بسیار است. مجموعه است و در حال حاضر در مرحله شکستن زمین و این ستون ها هستیم که هر کدام یک و نیم متر قطر و 45 متر عمق دارند.
صالحی در پایان افزود: امیدواریم با توجه به سرعت خوب در اجرای این طرح بتوانیم با حرکت مستقیم قطار تهران – کربلا شاهد اتصال 36 کیلومتری مفقود شده دو کشور باشیم. در آینده نزدیک.