ابهام در کشتی مشکوک در آتش با سابقه حمل نفت ایران!
هفته گذشته یکی از این کشتی های فرسوده در سواحل مالزی آتش گرفت و پس از آن مشخص شد که حامل محموله های نفتی تحریمی بوده و قبلا نفت ایران را حمل می کرده است. عدم ثبت بیمه این نفتکش و عدم شناسایی مالک آن مشکلاتی را برای کشورهای پیرامون این آتش سوزی ایجاد کرد و عدم بیمه این نفتکش ها باعث شد هیچ کشور یا فردی نتواند مالک این کشتی شود.
به گزارش بلومبرگ، انفجاری در یک نفتکش قدیمی در سواحل مالزی و در یکی از شلوغ ترین کانال های کشتیرانی جهان رخ داده است. این کشتی که با پرچم کشور آفریقایی گابن فعالیت می کرد، ظرفیت حمل 700 هزار بشکه نفت خام را داشت. پس از آنکه این کشتی محموله خود را در چین تخلیه کرد، هنگام عبور از دریای چین جنوبی و در حالی که تقریبا خالی بود، آتش گرفت. این شناور 28 خدمه بین المللی داشت که 25 خدمه آن توسط شناورهای عبوری نجات یافتند و از سه خدمه دیگر خبری نیست. این انفجار درست در آب های شلوغ سنگاپور رخ داد.
برای مقامات نیروی دریایی در نزدیکی محل انفجار، مشکل درست پس از انفجار آغاز شد. شواهد کمی دال بر مالک یک شرکت ثبت شده در جزایر مارشال که کشتی دیگری در ناوگان خود ندارد و هیچ نشانی از شرکت بیمه فعال در آن وجود ندارد.
شناسه و بیمه مالک برای شروع پاکسازی کشتی از دریا الزامی است.
این نفتکش کلاس افرامکس به نام پابلو سال گذشته در آب های ایران دیده شد. بلومبرگ گزارش می دهد که آنچه برای کشتی رخ داد، خطرات ناشی از افزایش ناوگان ارواح کشتی های فرسوده ای را که نفت تحریم شده را در سراسر جهان حمل می کنند، برجسته می کند. از آنجایی که تحریم ها علیه کرملین پس از حمله به اوکراین افزایش یافت، به ویژه از زمانی که گروه هفت برای محدود کردن جریان نقدینگی به روسیه سقف قیمتی بر نفت روسیه وضع کرد، ناظران جامعه تاجران نفت صدها خریدار ناشناس، صدها نفتکش را گزارش کردند. . قدیمی را خرید با جزئیات محدود از اینکه چه کسی مسئول کشتی است، کسی برای پاسخگویی وجود ندارد.
رولف ثور روپستاد، مدیر اجرایی گارد AS، گفت: عبور تعداد زیادی از این شناورها از تنگه شلوغ، احتمال بروز حوادث بعدی را تا حد زیادی افزایش می دهد.
علت آتش سوزی هنوز مشخص نشده است، اما دود ناشی از نفت باقی مانده در کشتی ممکن است در آتش سوزی نقش داشته باشد.
یک هفته پس از انفجار، هیچ نشانی از بیمه گر کشتی پابلو نیست. Pablo یکی از شناورهای بیمه شده نیست و آژانس اجرایی نیروی دریایی مالزی قادر به پاسخگویی به سؤالات مربوط به بیمه نبود.
در مواردی که صاحبان کشتی ناشناخته هستند، مقامات محلی اغلب خدمه کشتی را برای کسب اطلاعات بیشتر تحت فشار قرار می دهند، زیرا آنها اغلب جزو معدود افرادی هستند که می دانند کشتی از کجا آمده است. هنوز مشخص نیست که آیا در تاریخ اخیر اطلاعاتی از این طریق به دست آمده است یا خیر.
اونگ تین سنگ، یکی از بنیانگذاران یک شرکت حقوقی در سنگاپور، گفت اگر با مالکان تماس نتوان گرفت، مقامات محلی می توانند با توقیف کشتی هزینه های خود را پوشش دهند. با این حال، بقایای سوخته پابلو بعید است برای پوشش هزینه های پاکسازی کافی باشد.
این کشتی با پرچم گابن، که مقصد بسیار کوچکی برای ثبت کشتی است و خارج از توافقنامه پاریس برای ارتقای ناوبری ایمن فعالیت می کرد، برافراشته بود. این کشتی در سال 1997 ساخته شد و مدت زیادی است که این کشتی باید به عنوان قراضه فروخته می شد. علاوه بر این، آپلود اخیر پابلو نشان دهنده جریان فروش نفت با وجود تحریم های ایالات متحده است.
دادههای ردیابی کشتی که توسط بلومبرگ بررسی شد نشان داد نفتکش به مدت دو ماه در یک کارخانه کشتیسازی در نزدیکی شانگهای بوده است، اما قبلاً برای ارسال نفت خام به بنادر استان شاندونگ استفاده میشده است. شرکت تحلیلی Vertexa هر دو محموله را به عنوان نفت خام سنگین ایران که تحت تحریم بود شناسایی کرد.
سنگاپور بهعنوان یکی از شلوغترین قطبهای دریایی در جهان، اجتناب از چنین حوادثی با حفظ ترافیک کشتیها برای سنگاپور دشوار است. اداره بندر و دریانوردی اعلام کرد که از 20 کشتی در منطقه خواسته شده است که هرگونه شواهدی از سه خدمه مفقود شده پابلو را گزارش کنند، اما پس از بی نتیجه ماندن تلاش ها، مقامات مالزی جست و جو را جمعه شب به حالت تعلیق درآوردند.