در توضیح تبصره یک و دو ماده واحده مصوب شورای اسلامی، صرفاً اثاثیه و در اختیار قرار دادن نیروی کار از «شرکتهای تأمین نیروی کار» ممنوع بوده و انواع تخفیفات مطابق با سیاستهای اجرای ماده 44 ق. قانون اساسی، اصل 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی کشور، ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری، بند الف ماده 25 قانون برنامه ششم توسعه و …. هنوز در حال اجرا هستند. با توجه به اینکه در قوانین تعریفی از عبارت شرکت های تامین نیروی کار وجود ندارد، در عمل دولت را برای اجرا سردرگم کرده و موجب نارضایتی ذی نفعان کارکنان خواهد شد.
تغییر وضعیت نیروهای شرکتی طرحی است که با 173 رای نمایندگان در اول اسفندماه سال جاری در صحن علنی شورای اسلامی تصویب شد، اما به گفته کارشناسان عمومی این طرح دارای ابهامات زیادی است و اجرای آن منصفانه نیست. .
کارشناسان مطرح کردند؛
اگرچه آماری از نیروی کار این شرکت مشخص نیست و سازمان اداری و استخدامی کشور هنوز آماری در این زمینه اعلام نکرده است، اما مرکز اصناف شرکت های خدماتی، معاونت و فنی مهندسی سراسر کشور اعلام کرد که 2 میلیون و 10 هزار و 500 کارمند و 31 هزار و 323 شرکت فعال تحت پوشش هستند. و 201500 نفر در این شرکت های غیردولتی به عنوان کارمند اداری مشغول به کار هستند.
نقاط قوت شرکت از کجا می آید؟
absnews
همچنین این سازمان پس از تصویب مجددا مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرد و آن را برای اولین بار هزینه زا دانست.
به گزارش خبرنگار آنا، در پی تصویب طرح ساماندهی نیروهای دولتی که به تغییر وضعیت نیروهای بازرگانی معروف است، سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان نماینده دولت مخالفت خود را در صحن علنی مجلس اعلام کرد.
ماده 17 قانون مدیریت خدمات کشوری به کلیه دستگاه های اجرایی این امکان را داده است تا با مذاکره یا قرارداد با شرکت ها و مؤسسات غیردولتی بر اساس فعالیت های خاص، حجم کار مشخص، قیمت هر کار، بخشی از خدمات مورد نیاز را به طور شفاف و شفاف مشخص کنند. واحد و قیمت کل ارائه شده همچنین بر اساس بند الف ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه به منظور اصلاح نظام اداری و صرفه جویی در هزینه های عمومی دولت و منطقی سازی اندازه دولت مقرر شد. مقرر شد واحدهای عملیاتی، خرید خدمات به صورت مشارکتی یا برون سپاری به بخش غیردولتی و در اولویت تعاونیها واگذار شود تا حجم، اندازه و ساختار دستگاههای اجرایی حداقل 15 درصد به دست آید. پایان سال برنامه
بر اساس نظرات کارشناسان، تصویب لایحه تحول وضعیت نیروهای کارفرمایی در مجلس به افزایش 89 درصدی حجم دولت منجر می شود.
افزایش 80 درصدی در اندازه و حجم دولت
قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه 15 درصد از حجم دولت کاسته شود تا بخش خصوصی بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، اما با تصویب طرح تغییر وضعیت کارکنان شرکت، در عمل بیش از 31 هزار نفر شرکت های فعال بخش خصوصی و تامین برق تعطیل شده اند و بیش از 201 هزار کارمند اداری در این شرکت ها بیکار خواهند شد.
سردرگمی دولت برای تامین برق!
مغایرت با اصل 75 قانون اساسی
نکته دیگر اینکه در تبصره یک مصوبه شورای اسلامی مبنی بر تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، انعقاد قرارداد مذکور در این تبصره از تاریخ لازم الاجرا شدن در صورت قراردادهای قبلی ممنوع است. دستگاه های اجرایی ممکن است مدت ها پس از این تاریخ به کار خود ادامه دهند. البته دستور تبصره 2 همین ماده واحد دولتی را موظف می کند ظرف مدت 6 ماه تغییر وضعیت کارمندان را اجرا کند که مشخص نیست در صورت انعقاد قرارداد مستقیم با کارکنان یک شرکت، بقای غیر -شرکت های دولتی
اکنون با تصویب نهایی این قانون عملا شرکت های پیمانکاری از دایره اجرایی دولت خارج می شوند که در این صورت ساختار سازمانی دستگاه های اجرایی باید توسعه و تعدیل شود که نه تنها باعث افزایش حجم نمی شود. دولت حدود 80 درصد است، اما بار مالی سنگینی نیز دارد. را نیز خواهد آورد زیرا با توجه به روش ارائه خدمات مورد نیاز دولت از محل برون سپاری، تمامی دستگاه های اجرایی نیز باید تجهیزات و ملزومات لازم را تهیه کنند. همچنین برخی از نیروهای شرکتی دستگاه های اجرایی از محل درآمدهای مشخص و سایر منابع داخلی حقوق دریافت می کنند و تغییر وضعیت این نیروها بار مالی تمامی حقوق آنها را بر دوش دولت خواهد گذاشت. این بار مالی که ناشی از تهیه تجهیزات و افزایش پرداخت ها است، برخلاف اصل 75 قانون اساسی است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز