آنا گزارش می دهد؛

چالش کمبود بنزین و کمبود تولید و مصرف در کشور علل تاریخی و فعلی دارد که هر کدام به تنهایی می تواند شرایط فاجعه باری را ایجاد کند. با این حال کارشناسان معتقدند اکنون زمان مناسبی برای افزایش قیمت بنزین نیست.
به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، طی چند روز گذشته گمانه زنی ها مبنی بر افزایش احتمالی قیمت بنزین بر تیتر خبرها حاکم شده است. خبری که با خیال راحت می توان گفت در صورت صحت، تاثیرات منفی بسیاری بر جنبه های مختلف زندگی مردم خواهد گذاشت. اگرچه به گفته بسیاری از کارشناسان، افزایش قیمت بنزین در شرایطی است که دولت همچنان به بخشهای کارآمد مانند سیستم حملونقل درون شهری، حملونقل کالا و مواد غذایی و غیره یارانه میدهد، اما واقعیت این است که تغییرات قیمت بنزین مستقیماً تأثیرگذار است. قیمت اقلام مختلف و متاسفانه نظارت موثری برای جلوگیری از این قیمت ها انجام نمی شود.
آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم را می توان در میان اظهارات جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مشاهده کرد. وی در فروردین امسال گفت: متاسفانه افزایش مصرف گاز تصاعدی است در حالی که در سال 1401 20 درصد افزایش مصرف گاز داشتیم، در سال 1402 نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش مصرف داریم.
بر اساس اظهارات سالاری، هم اکنون 29 میلیون دستگاه خودرو در چرخه حمل و نقل کشور وجود دارد و از سوی دیگر میزان مصرف سوخت در کشور با استانداردهای جهانی فاصله دارد و خودروها پرمصرف هستند که باید به آن توجه کرد. .
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در بخشی دیگر از اظهارات خود اعلام کرد که در حال حاضر تولید بنزین در پالایشگاه های کشور به 112 تا 115 میلیون لیتر در روز رسیده است. ورود سالانه یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل کشور معادل مصرف یک میلیارد لیتر بنزین است و این به معنای احداث پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه 150 تا 200 هزار بشکه خواهد بود که حداقل 5 بشکه نیاز دارد. سال برای ساخت.
دلیل افزایش مصرف سوخت چیست؟
بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، روز جمعه پنجم اسفند ماه 1401 مصرف بنزین در کشور به بیش از 115 میلیون لیتر رسید. این آمار نشان می دهد که ایرانیان در آن روز بیش از 20 درصد بیشتر از همان روز در سال 1400 بنزین سوزانده اند.
به گفته کارشناسان، این افزایش مصرف بنزین ناشی از دو قسمت است، اولی افزایش سالانه تعداد خودروها که یک روند طبیعی است. بخشی دیگر مربوط به خودروهایی است که سن آنها از زمان ایده آل استفاده گذشته است، بنابراین مصرف بنزین آنها افزایش می یابد و به عبارتی وارد چرخه خودروهای سایز بزرگ می شوند. بنابراین هر چقدر هم که سیاست های مدیریت مصرف را به طور کامل و بی نقص اجرا کنیم (که متاسفانه در ایران اجرا نمی شود)، باز هم بخشی از رشد طبیعی و اجتناب ناپذیر مصرف بنزین است.
اگر بخواهیم ریشه مشکلات کنونی را پیدا کنیم باید به چند سال قبل برگردیم، سال هایی که اکنون کشور به دلیل نظر غیرمنطقی و غیرکارشناسی یک نفر با چالش جدی مواجه شده است. بله، فردی که 16 سال مسئولیت وزارت نفت ایران را بر عهده داشت و علناً اعلام کرد که ساخت پالایشگاه کار کثیفی است!
مردم، خودکامگی ژنرال
فکری منسوخ که دود آن به چشم مردم رسید و در مدت 8 سال ریاست وی در وزارت نفت دولت تدبیر و امید، حتی یک بشکه ظرفیت جدید پالایشی در کشور ایجاد نشد. تنها با فشار سایر سازمان های مردم نهاد، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس که با 70 درصد تکمیل تحویل دولتی برنامه ریزی شد و امیدوار بود تکمیل و راه اندازی شود.
نقش بهره برداری از این پالایشگاه به قدری مهم بود که ایران برای اولین بار به عنوان صادرکننده بنزین با کیفیت وارد بازارهای منطقه ای و فرامنطقه ای شد.
از آنجایی که هر دولتی ذینفع اقدامات دولت قبل از خود است و از طرفی بهره برداری از یک پالایشگاه حداقل به 5 سال زمان نیاز دارد و حتی بیشتر از آن، با توجه به اینکه هیچ پروژه پالایشگاهی در زمان راه اندازی نشده است. شیخ الوزرا بود، حالا دست دولت سیزدهم در پوست گردوی چالش بنزین مانده است.
البته ریشه یابی مشکل در صنعت پالایش و تولید بنزین به معنای رفع مشکلات عملیاتی وزارت نفت دولت سیزدهم در زمینه ساخت پالایشگاه ها نیست. سالاری که اکنون مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور است، زمانی از منتقدان سرسخت ژنرال زنگنه و کم کاری وی در ساخت این پالایشگاه بود، اما اکنون توضیحی منطقی برای این سوال وجود دارد که چرا او برای پالایشگاه برنامه ریزی کرده است. از روز اول فعالیتش در این شرکت یا مینی پالایشگاه یا تبدیل ظرفیت های پالایشگاه های کشور را سر میز وزیر نیاورد؟
او به خوبی می داند که ساخت پالایشگاه زمان بر است و به عنوان فردی که منتقد عدم ساخت پالایشگاه در کشور بود، اکنون در سکوت چالش بنزین در کشور را رصد می کند و تنها به ارقام مصرف اشاره نمی کند.
سال هاست که مسئولان به جای حل مشکلات انگشت اتهام را به سوی مردم نشانه رفته اند. قطعا کنترل مصرف ضروری است اما بد نیست مسئولان توضیح دهند که چه اقدامات عملیاتی برای توسعه زیرساخت های پالایشی کشور انجام داده اند؟
افزایش قیمت بنزین شاید در زمانی دیگر…
لازم به ذکر است که اگرچه قیمت حامل های انرژی باید واقعی شود، اما به گفته کارشناسان و کارشناسان، شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر به حدی شکننده است که قدرت خرید مردم کاهش یافته است که این کار درستی نیست. زمان اجرای چنین اصلی است. زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم این افزایش قیمت بر قیمت تمام کالاها و خدمات تاثیر می گذارد و می تواند باعث ناراحتی اقتصادی و اجتماعی بیشتر مردم شود. بنابراین هیچ یک از کارشناسان و حتی بهارستانی ها در شرایط فعلی چنین اقدامی را توصیه نمی کنند و بعید است که این امر اجرایی شود.
absnews