بزرگترین و شلوغ ترین پایانه کانتینری عراق در بندر تجاری ام القصر در استان بصره واقع شده است که عملکرد آن در سال 2022 حدود 1.2 میلیون TEU یا حدود 8 برابر کل عملکرد کانتینری امام خمینی (ره) بوده است. بنادر خرمشهر با حمایت دولت عراق و وزارت حمل و نقل، بندر ام القصر توانسته است یک مرکز امن و کارآمد برای سرمایه گذاری خارجی بلندمدت از اپراتورهای اصلی پایانه ها مانند CMA CGM، MSC، ICTSI، Gulftainer فراهم کند. .
وجود پایانه اپراتورهای مهم منطقهای و بینالمللی و همچنین شرکای عراقی در پایانههای کانتینری بندر ام القصر باعث افزایش قابل توجه عملکرد آن شده و شرکتهای اصلی کشتیرانی جهان را متقاعد کرده است که خطوط منظم خدمات را ایجاد کنند. به این بندر (هر چند در انتهای خلیج فارس واقع شده باشد). این در حالی است که خط ریلی جدید خلیج فارس که از طریق بندر بزرگ فاو و خاک عراق خلیج فارس را به ترکیه و اروپا متصل می کند در مرحله طراحی است و این بار عراق کشوری با عملیات ترانزیتی به شمار می رود.
عراق در حال تسریع این پروژه است زیرا به خوبی از پتانسیل خود برای ایفای نقش مهم در حمل و نقل و تجارت بین جنوب و جنوب شرق آسیا و اروپا آگاه است. این پروژه “کانال خشک” نام دارد که بندر بزرگ فاو را که ساخت آن از سال 2020 آغاز شده است به شمال عراق و ترکیه متصل می کند و شامل ساخت خطوط ریلی جدید به طول 22 کیلومتر است. این خطوط ریلی پس از اتصال با ترکیه به شبکه راه آهن و جاده اروپا متصل می شود.
ترکیه یکی از قطب های اصلی حمل و نقل و ترانزیت کانتینری برای حمل و نقل ریلی از شرق به غرب در جهان به شمار می رود و همراه با جمهوری آذربایجان و گرجستان نقش مهمی در کریدور میانی حمل و نقل کالا از چین از طریق این کشور ایفا می کند. دریای خزر. دریا به اروپا اخیراً شرکت های بیشتری برای بهره مندی از مزیت های ترانزیتی و لجستیکی این کشور، بنادر ترکیه را در شبکه حمل و نقل خود گنجانده اند، به طوری که در سال 2022 تقریباً 81 میلیون تن کالا از خاک ترکیه عبور کرده است.
با تکمیل بندر بزرگ فاو در جنوب عراق، گزینه دیگری برای انتقال کالا از جنوب و جنوب شرق آسیا به اروپا اضافه خواهد شد. به عنوان مثال، محموله های هند ممکن است به جز بندر شهید رجایی در ایران و بندر جبل علی در امارات متحده عربی، هاب دیگری برای رسیدن به مقصد خود پیدا کنند. پس از تکمیل در سال 2038، ظرفیت عملیاتی ترمینال کانتینری بندر بزرگ فاو به 7.5 میلیون TEU در سال خواهد رسید.
موج شکن های بندر بزرگ فاو 24 کیلومتر طول دارد که قسمت شرقی آن توسط یک شرکت یونانی و قسمت غربی توسط شرکت کره جنوبی “دیو” ساخته شده است. شرکت «دیو» نیز ساخت بخش بزرگی از زیرساخت های این بندر را دنبال می کند. از شرکت ایتالیایی PEG خواسته شده است که مطالعات امکان سنجی این پروژه را انجام دهد که تا پایان سال 2023 ارائه خواهد شد. فراخوان مناقصه برای ساخت قسمت اول راه آهن برقی عراق باید در سال جاری آغاز شود. همزمان شنیده شد که شرکت فرانسوی آلستوم در حال اجرای پروژه راهبردی اتصال بندر بزرگ فاو به ترکیه به طول 2200 کیلومتر است.
در عین حال بندر بزرگ خلیج فارس در واقع فرصتی است که باید از آن به عنوان راهکاری برای تحقق جایگاه تجارت دریایی ایران و توسعه این جایگاه با ایفای نقش در گذرهای جدید تجارت دریایی از شرق به غرب. .
در شرایطی که یکی از مهم ترین عوامل رشد و توسعه بنادر، عاملی به نام «عامل دسترسی به دریا» به دلیل موقعیت جغرافیایی و جمعیتی آنها خواهد بود. بندر بزرگ خلیج فارس با داشتن پایگاه جمعیتی و صنعتی و دسترسی به کریدورهای زمینی با فراهم کردن بستر جذب کالا، نه تنها نقش استان خورستان را در رشد اقتصادی کشور بیشتر نمایان می کند. بلکه در زمینه جذب کالاهای ترانزیتی و اصلاح رویه های صادرات و واردات کالا در رقابت با کشورهایی مانند ترکیه و عراق گذرگاه شرقی در غرب را فراهم می کند.
absnews
بهروز آقایی – مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان
بدون شک احداث بندری بزرگ در خلیج فارس در استان خوزستان و در کانال طبیعی منحصر به فرد خور موسی با هدف ایجاد تعادل در رقابت های منطقه ای به ویژه در شمال خلیج فارس و در رقابت با توسعه بنادر فاو و ام القصر در خور زبیر و خور عبدالله در عراق و برنامه های توسعه ترکیه خواهد بود.
خبرگزاری ای بی اس نیوز – کمتر از 5 سال دیگر بندر بزرگ فاو در استان بصره (جنوب شرقی عراق) به بهره برداری می رسد. بر این اساس پیش بینی می شود این بندر تا سال 2038 با 90 پست اسکله و 99 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری در سال به عنوان دهمین بندر بزرگ خاورمیانه به عنوان دهمین بندر بزرگ خاورمیانه تبدیل شود، هرچند تردیدهایی در مورد دستاورد .
بندر خلیج فارس ایران راه میانبری برای ارتقای تجارت دریایی ایران است
با وجود تکمیل این پروژههای بزرگ بندری و ایجاد دسترسیهای لجستیکی ریلی و جادهای که عملاً به گذرگاه جدیدی برای پیوند شرق و غرب تبدیل میشود، ایران نیز باید به دنبال یافتن و سپس عملیاتی کردن فرصتهای خود در مسیر سقوط نشوید. در زمینه تجارت و رقابت منطقه ای عقب مانده است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز