با وجود همه نیازهای اجرایی و قانونگذاری کشور ، به ویژه در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی ، مجلس شورای اسلامی در اقدامی باورنکردنی در بازنگری طرح مهم امنیت غذایی ، بندهایی را تصویب کرد که نه تنها برای تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولید محصولات کشاورزی همچنین با متن و روح قانون اساسی و سیاست های کلان نظام در تناقض است.
با وجود این که مساحت کشور ما حدود 164 میلیون هکتار است ، اما تنها حدود یک میلیون هکتار زمین به عنوان زمین کشاورزی خوب محسوب می شود. این حدود 0.6 of از مساحت کشور را شامل می شود. این سرزمین ها نقش مهمی در حفظ امنیت غذایی کشور دارند و تخریب آنها تأمین کالاهای اساسی را برای کشور مشکل می کند.
متن کامل نامه به شرح زیر است:
انتهای پیام /
2- ترحم و میل به ثروت ملی و عدم حفاظت از گنج
سلام؛
انتظار می رفت این پدیده (زمین خواری) در نظام اسلامی و جمهوری اسلامی متوقف شود. اجازه ندهید مردم بیایند و با تجاوز به محله های مختلف در اطراف شهر و حومه و محله های خوب ، ثروت عمومی را به ثروت شخصی تبدیل کنند. این پارک عظیم ، که قرار است در جایی در شهر واقع شود ، یک گنج عمومی است. [اینکه] “برای مردم بسیار دردناک است که بیایند و این ثروت عمومی را با دستکاری هوشمندانه قانون ، به ثروت شخصی خود تبدیل کنند ، احتمالاً یک یا دو نفر ضعیف را در یک سیستم خاص خریداری کنند!” مقام معظم رهبری (مدظله العالی) – 97/12/17
با احترام ، همانطور که می دانید ، جمهوری اسلامی ایران در یک مقطع حساس قرار دارد ، که متأسفانه عدم اقدام انقلابی در سال های اخیر اولویت ها و اقدامات ضروری و حیاتی را در محل ، و در برخی موارد ، مشکلات اولویت دار با فرزندخواندگی برجای گذاشته است. قوانین و مقررات
1- تصرف زمین و تغییر کاربری زمین را قانونی کند
مجلس شورای اسلامی موضوع انتقال منابع طبیعی کشور را به بهانه رفع موانع تولید محصولات کشاورزی مطرح کرد. در بخشی از این طرح ، انتقال نهایی مالکیت اراضی ملی و دولتی مجاز به ایجاد طرح هایی است که توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان (تقریباً همه برنامه ها ، اعم از خدمات ، گردشگری ، تولید و غیره) تصویب شده است.
به گزارش گروه سیاسی ABSNEWS ، پایگاه ملی مبارزه با فساد در نامه ای به آیت الله احمد جنتی ، دبیر شورای نگهبان ، نگرانی خود را نسبت به برخی کاستی ها در برنامه امنیت غذایی که اخیراً در مجلس به تصویب دولت رسیده است ، ابراز کرد.
دبیر محترم شورای نگهبان
بنابراین می توان گفت تصویب این قانون در عمل مجوزی برای تجاوز و تعرض زمین خواران به سرزمین کشور است. تجربه ستاد ملی مبارزه با فساد و دیگر سازمان ها و نهادهای مبارزه با فساد نشان می دهد که جلوگیری از فساد با تصویب نکردن قوانین مشکوک و شفاف سازی قانون بسیار م thanثرتر از شناسایی و برخورد با متخلفان پس از وقوع فساد است. بنابراین ، با در نظر گرفتن موارد فوق و به منظور جلوگیری از صدمات و خسارات جدی ناشی از تبدیل مصوبه مجلس شورای اسلامی به قانون ، این اختیار را دارد که اقدامات لازم را برای اصلاح مصوبه مجلس شورای اسلامی با عنوان “تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولید کشاورزی.” قبول کنید.
ارائه شده توسط آیت الله جنتی (دامت توفیقاته)
برخی از مواد دارای اشکالات فنی و فنی در برنامه امنیت غذایی و رفع موانع تولید کشاورزی به شرح زیر است:
در همین حال ، در سال 2010 ، برای اولین بار در قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی ، واگذاری نهایی زمین های ملی و دولتی به افراد ممنوع شد. اساساً ، برای تقویت سرمایه گذاری ، واگذاری مالکیت زمین از دولت به افراد ضروری نیست و انتقال ساده حق استفاده از زمین می تواند نیازهای سرمایه گذار و تولید را پوشش دهد. واگذاری مالکیت زمین های دولتی به افراد تنها زمین خواران را تشویق به تصرف اراضی ملی به بهانه سرمایه گذاری کرده است. این س alsoال همچنین با اصل چهل و پنجم و پنجاه قانون اساسی در تضاد کامل است. علاوه بر این ، مصوبه مجلس با بند (6) سیاست های کلی محیط زیست اعلام شده از سوی راهنمای عالی در تضاد است.
علیرغم نبود زمین های کشاورزی با کیفیت در کشور ، این زمین ها هنوز در خطر تصرف زمین هستند و افراد سودجو با تخریب این زمین ها در ویلاهای مجلل باعث تخریب این زمین ها می شوند که متأسفانه در سال های اخیر با افزایش قیمت ها بسیار متداول شده است. قیمت زمین اکنون ، مجلس شورای اسلامی در طرحی با عنوان “تقویت امنیت غذایی” ، به جای تلاش برای حفظ کاربری زمین های کشاورزی ، تغییر کاربری را تسهیل کرده است ، که مخالفت آشکار با ماده 13 (13) و 43 است. (9) قانون اساسی کشور است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز