آیا طلسم قطار سریع السیر تهران – مشهد شکسته می شود؟
در دهه 80 تلاش هایی برای جذب سرمایه چینی برای تامین مالی پروژه برقی سازی راه آهن تهران-مشهد انجام شد و بارها قول هایی داده شد. پس از آن در سال 1392 محسن پورسیدآقایی – مدیرعامل وقت شرکت راه آهن – با بیان اینکه برقیسازی خط ریلی تهران – مشهد از اولویتهای اصلی وزارت راه و شهرسازی و راهآهن است، گفت: افزایش سرعت قطارها در این مسیر به 200 کیلومتر در ساعت یکی از اصلی ترین برنامه هایی است که برای تحقق آن برنامه ریزی های گسترده ای انجام داده ایم.
در کنار برقی شدن راه آهن تهران- مشهد، یکی از پروژه هایی که در این سال ها مورد توجه قرار گرفت، تسریع این خط ریلی بود. رستم قاسمی – وزیر راه و شهرسازی – فروردین ماه امسال گفته بود که پروژه راه آهن سریع السیر تهران – مشهد در دستور کار ما است و منابع آن باید خارج از بودجه کشور تامین شود. اکنون هفت ماه از این اظهارات می گذرد، قاسمی می گوید که موضوع ایجاد این خط ریلی جدید بررسی و ساخته شده است و تا دو ماه آینده گزارش اولیه مطالعات ارائه می شود.
انتهای پیام
به گزارش ای بی اس نیوز، مسیر تهران – مشهد و بالعکس یکی از پرترددترین مسیرها چه از طریق هوایی و چه ریلی است که ماهانه تعداد زیادی مسافر در این مسیر تردد می کنند، بنابراین افزایش سرعت این جاده می تواند در زمان صرفه جویی کند. و کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری مفید است. از این رو در سال های اخیر تلاش هایی برای برقی یا ساخت راه آهن سریع السیر تهران – مشهد صورت گرفته است.
البته در شرایطی که سیدمیاد صالحی – مدیرعامل شرکت راه آهن – از کمبود اعتبارات این شرکت و بدهی های باقی مانده دولت قبل گلایه دارد و از طرفی سابقه مراجعه به سرمایه گذاران خارجی پروژه های راه آهن را به جایی نبرده و اکنون پروژه راه آهن رشت – آستارا در منتظر اعلام تمایل طرف روسی برای تکمیل آن هستیم، باید دید مطالعات جدید برای ساخت خط ریلی تهران – فست مشهد کجاست. محدوده خواهد شد و اینکه آیا به سرنوشت برقی شدن این خط دچار خواهد شد یا تکمیل خواهد شد. این در حالی است که شرکت راه آهن تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده است.
وزیر راه در جریان ارائه گزارش مطالعاتی قطار سریع السیر تهران – مشهد از عدم تکمیل پروژه برقی سازی این خط ریلی در سال های اخیر به دلیل بی توجهی سرمایه گذاران خارجی و شرکت راه آهن خبر داد. با بدهی های دولت قبل و کمبود اعتبار دست و پنجه نرم می کند.
زمانی نام کشورهایی مانند چین، روسیه، آلمان و یا حتی اسلوونی در میان سرمایه گذاران احتمالی پروژه راه آهن ایران مطرح می شد و علاوه بر این در سال 1395 قرارداد تجاری برقی سازی راه آهن تهران – مشهد منعقد شد. . بین شرکت راه آهن و کنسرسیوم ایرانی- چینی، اما در پایان سال 2019 اعلام شد که به دلیل تحریم ها، سرمایه گذاری خارجی در این پروژه منتفی است.
سعید رسولی – مدیرعامل وقت شرکت راه آهن – از توقف پروژه برقیسازی قطار تهران – مشهد خبر داد و گفت: با وجود اینکه سهم ایران در این پروژه تامین شده است، اما به دلیل مشکلات، شرکتهای خارجی قرارداد فرصت نداشتند. برای مشارکت در این طرح، اجرای پروژه به دلیل حضور شرکت های خارجی متوقف شد و چندین شرکت داخلی درخواست مشارکت در این پروژه را داشتند و کنسرسیومی از شرکت های ملی برای مشارکت در این پروژه در حال ایجاد است. راه آهن نیز در حال ارزیابی ظرفیت این شرکت ها برای اجرای این پروژه است.