وی معتقد است: نظارت بیشتر به معنای برگزاری انتخابات سالم تر و رویه های معتبرتر است. این نماینده مجلس اظهار داشت: هیأت عالی نظارت در یک دهه گذشته هیچ نقشی در مجلس نداشته است. سکه مجموعه ای چند هزار میلیارد تومانی است.
این عضو اتاق بازرگانی معتقد است با تغییر قانون یک نهاد نظارتی جدید ایجاد می شود. به گفته وی، در صورتی که وزیر نتواند جلسات شورای عالی نظارت را تشکیل دهد، ظرف مدت 3 ماه یکی از اعضای قوه مقننه یا قوه قضائیه به عنوان رئیس جلسه درخواست تشکیل جلسه می دهد.
وی با توجه به عدم توازن بین بخش دولتی و خصوصی در ترکیب فعلی لایحه اصلاح قانون مجلس، این باور را کاملاً اشتباه می داند و می افزاید: قبلاً در مجلس قوای مقننه و قضاییه حضور نداشتند و این نهاد به منبع درآمدی برای دولت تبدیل شده است.
احمد بهزادیان، یکی از منتقدان اخیر مجلس و یکی از اعضای کمیسیون قضایی مجلس ایران، موضوع نظارت را در دو حوزه مطرح می کند. یکی انتخابات و دیگری در دفتر اتاق. به گفته وی، در همه انتخابات ناظر و ناظر باید مستقل از یکدیگر باشند اما امروز در اتاق بازرگانی ناظران دبیر اتاق ها هستند و خودشان ناظر را انتخاب می کنند.
به گفته بهزادیان، رئیس جمهور برای اداره امور اجرایی اتاق رای می گیرد و ناظر هیئت ها برای انتخابات صحت ندارد. اگر قرار است فردی برای نظارت انتخاب شود، هیئت مدیره باید آن فرد را انتخاب کند و افراد دیگری هم باشند که بتوانند نقش نظارتی را ایفا کنند. به گفته وی، بخشهای دیگری از قانون قبلی وجود داشت که در آن زمان به نفع قدرت تفسیر شد. این چیزی است که می تواند با قانون اساسی و در مقیاس بزرگ اتفاق بیفتد، اما به همین دلیل درست نیست.
به گفته بهزادیان، از سال 1390 مسیر اتاق و برخی رویه های گفت و گو تغییر کرده و کنترل رهبری بر اتاق افزایش یافته است. بهزادیان تصریح می کند: به همین دلیل وجود مسئولان دولتی در کنترل را ایجاد تعادل غیرضروری نمی دانم. من هم تجربه ریاست اتاق را دارم.
وی ادامه می دهد: ما هیچ ایرادی نداریم که بگوییم شورای برگزارکننده انتخابات نیز بر آن نظارت دارد. به عنوان مثال، اگر به انتخابات 2017 نگاه کنید، می بینید که اکثر لیست های مورد حمایت رهبران در شهرستان ها رای داده اند، این روند باید اصلاح شود.
احمد آتش هوش، رئیس کمیته حقوقی درباره نقش نظارت در قانون فعلی می گوید: تا امروز ترکیب هیات های نظارت به گونه ای بود که شبهه عدم استقلال آنها را ایجاد می کرد اما امروز با تغییر این قانون، ترکیب، حداقل در مورد پیش نویسی که منتشر شده است، این نگرانی رفع شده است.
به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از تالار واردات، برخی از بحث های مهم در یک سازمان یا یک موسسه به کلماتی تبدیل می شوند که با تکرار خود تبدیل به عادت می شوند. بحث های مربوط به نظارت در اتاق بازرگانی بسیار مطرح است و اکنون با انتشار لایحه اصلاح قانون، بار دیگر بر اهمیت آن تاکید شده است. روندی که منجر به انتشار این اصلاحیه شد با اعتقاد برخی از اعضای اتاق مبنی بر عدم وجود رویه های کنترلی مناسب مرتبط بود.
**استقلال از مدیریت و ناظران
در نمونه ای دیگر در برخی اتاق ها شاهد بودیم که ناگهان با یک عضویت بسیار زیاد مواجه شدیم و این برای تأثیرگذاری در انتخابات بود. او شرط عضویت 18 ماهه را عامل بازدارنده نمی بیند و می گوید اضافه شدن به اتاق نیز برای آن بازه زمانی تعدیل خواهد شد. وی می افزاید: طی دو سال گذشته 18 هزار عضو به اتاق تهران اضافه شده اند که لزوماً کارت بازرگانی ندارند و این رویه ها با مشکل مواجه شد. منظور من این نیست که هیئت نظارت فرم خاصی داشته باشد. می تواند در روند مشاوره بهتر و بهتر شود و همه می توانند نظر خود را بیان کنند، اما نیاز به اصلاح آن قطعی بود.
وی در تشریح موضع خود، حضور نمایندگان دولت در اتاق را کاملا نامناسب دانست و گفت: اگر اتاق متکی به تشکل ها باشد و قدرت بسیج آن ها را داشته باشد، رای وزیر را نیز به تصویب وی می رساند، چرا که وی دارای شرایط لازم است. قدرت.
به گفته وی، در طرح اصلاح قانون فعلی، با تغییر در ترکیب شورای عالی نظارت و حضور کمتر اعضای اتاق بازرگانی که نام مدیریت به آن اضافه شده است، وزن دولت و حاکمیت افزایش یافته است، اما در مجموع به نظر وی این تغییر و وزن دهی به پایین هیئت نظارت دولت تغییر مناسبی نیست.
بهزادیان می گوید در اتاق شهرستان دو نفر توسط رئیس اتاق و یک نفر توسط نماینده دولت انتخاب می شوند.
absnews
شعار می گوید: به این ترتیب در این قالب رهگیری، مسائل اتاق اعم از دخل و خرج اتاق و یا رویدادهای داخلی اتاق با دقت بیشتری رصد و رصد می شود.
شعار سپس به افرادی اشاره می کند که در این اتاق فعال بودند، اما در عین حال در مناصب عالی دولتی بودند. شعار میگوید، برای پر کردن خلأ حضور دو قوه دیگر، قانون فعلی را دنبال کردهایم که قوه مقننه و قوه قضائیه در سالن حضور دارند.
به گفته این نمایندگان، نقش فعلی هیات مدیره در فرآیند نظارت و کنترل آن بر امور با حضور نمایندگان دولت افزایش می یابد. این بحث گسترده در داخل اتاق بازرگانی برانگیخته می شود تا کارشناسان نظرات خود را مبادله کنند و بحث ها از شفاهی به کتبی و اسنادی منتقل شود.
وی تصریح می کند: اگر نماینده قوه قضائیه در اتاق حضور داشته باشد شاهد این حجم از اتفاقات بعضا عجیب نخواهیم بود. به عنوان مثال شعارا به تشکیل کمیته انضباطی اشاره می کند و مدعی است که به دلایلی کارت بازرگانی افراد را ضبط کرده یا از تمدید آن جلوگیری می کرده است. به گفته وی، ابطال درآمد فقط مربوط به قوه قضائیه است، اما شاهدیم که در اتاق بازرگانی با رد صلاحیت افراد و کارت بازرگانی آنها، فعالیت تجاری و بازرگانی آنها متوقف شده است. شعار این موارد را از جمله مواردی می داند که در لایحه قانون جدید به نتیجه رسیده است.
absnews
به گزارش شعار، در قانون جدید تمامی سازوکارهای کنترلی اتاق بازنگری شده است. وی معتقد است که اساساً در قانون قبلی کنترلی وجود نداشت و توضیح می دهد: قانونگذار 3 منبع بسیار مهم برای درآمد اتاق تعریف کرد، اما نحوه کنترل این درآمدها را مشخص نکرد، بنابراین برخی از دوستان تصمیمات مورد نظر خود را گرفتند. شعار معتقد است که شورای عالی نظارت تحت رهبری وزارت حریم خصوصی طبق قانون قبلی مؤثر نبود.
** نظارتی نبود
این عضو اتاق بازرگانی بیان می کند: به همراه چند نفر دیگر از رئیس اتاق درخواست تغییر رویه های نظارتی را داشتیم که مورد بی توجهی قرار گرفت. از جمله به نقش خود در تدوین قانون جدید اشاره می کند که با هماهنگی جمعی از نمایندگان مجلس بحث و پیگیری شد و به اینجا رسید. این طرح ماه آینده تقدیم صحن علنی مجلس خواهد شد.
غلامحسین شعار، یکی دیگر از اعضای کمیته حقوقی و از موافقان اصلاح قانون خانه گفت: پس از اعتراضات فراوانی که در خانه ایران رخ داد و بی توجهی جدی به نظرات نمایندگان، بحث اصلاح نظارت مطرح شد. رویه های اتاق برانگیخته شد.
** نظارت دولت مناسب نیست
در گفتگو با اعضای کمیسیون حقوقی اتاق بازرگانی، ابعاد این سوال مجددا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این زمینه توافق کاملی بین اعضا وجود ندارد. در حالی که برخی نیاز به کنترل روند انتخابات و امور روزمره مجلس را تشخیص می دهند، دولتی شدن این رویه را برای بخش خصوصی مفید نمی دانند. در مقابل، منتقدان حضور مقامات دولتی در نظارت بر فرآیندها را با توجه به تجربیات گذشته غیر ضروری و غیرضروری نمی دانند.
بهزادیان خاطرنشان می کند: وقتی قدرت مالی وجود دارد باید در اختیار نمایندگان واقعی اعضا قرار گیرد و در انتخابات ممکن است اگر اعضا راضی نبودند تغییراتی ایجاد کنند و علاوه بر آن عزل کنند. وسط کار و جای سوال را بگذارید. . اما به گفته وی، امروز این قدرت کنترلی در مجلس وجود ندارد و مشکل اینجاست که امروز نقش اجرایی و کنترلی که همه جا نقش جداگانه ای دارد، همه در اداره شورا یکپارچه است. او خودش هزینه میکند، خودش بودجه میدهد و هیچ کنترلی روی او وجود ندارد، و این اصلاحیه تلاش میکند این روند را اصلاح کند.
مثلاً مشخص می کند فردی که می خواهد کارت بازرگانی بگیرد باید دو تاجر معتبر وکالت داشته باشند اما این رویه حذف شده و بس. امروزه این عضو می تواند بدون تایید دو تاجر عضو و نامزد شود.
سپس اطلاعاتی را در مورد وقایعی که معتقد است قبلاً رخ داده است ارائه می دهد و به توافق بین هیئت مدیره و دولت اشاره می کند و اظهار می دارد که اگرچه کاملاً مخالف ورود دولت به بخش خصوصی است، شورای عالی نظارت که باید دارای قدرت مطلق باشد، نباید روابط خود را بر چیزهایی که مشکوک به داشتن روابط خاص هستند استوار کند. وی در مورد قانون جدید پیشنهادی و تغییر رویه نظارتی معتقد است پیشنهاد دهندگان نظر دیگری داشتند و در این مسیر ترکیب هیات نظارت تغییر کرد.
به گفته آتش هوش، این نهاد نیازی به نظارت و هدایت ندارد و می تواند به عنوان مشاور سه قوه به وظایف خود عمل کند. رئیس کمیته حقوقی اتاق اعلام کرد؛ حضور سنگین دولت و حاکمیت این نقش را تحت تأثیر قرار می دهد و اتاق را نمی تواند به خوبی به وظایف خود عمل کند.
به گفته این عضو اتاق، 10 سال است که این وزارتخانه به قدری درگیر مشکلات خود بوده که نتوانسته در سال حتی یک جلسه نظارت برگزار کند. وی سپس به اعدادی اشاره می کند و می گوید بدون نظارت فقط مسائل خاصی مشخص می شود و پاسخگویی وجود ندارد.
در ادامه آمده است: به عنوان مثال رئیس قوه مقننه در ترکیب شورای عالی نظارت حق رأی ندارد و نمی توان این ترکیب را نامتعادل و حاکمیتی دانست.
اگر این قدرت مالی بخواهد بدون کنترل دقیق کاری انجام دهد، قطعاً تبدیل به یک مافیا می شود و کارکردش شبیه حزب می شود و مانند یک امانت در اقتصاد عمل می کند. در نتیجه، این رویه باید اصلاح می شد.