نتایج نشان می دهد که تغییر به سمت تحرک الکتریکی به طور کلی تقاضای جهانی نفت را به میزان 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش داده است که خودروهای دو و سه چرخ 60 درصد از این کاهش یا 1.08 میلیون بشکه را تشکیل می دهند.
به گزارش ای بی اس نیوز، شرکت های مطرح نفت و گاز جهان با رقیب کوچکی در خیابان های آسیا و آفریقا روبرو هستند. خودروهای پر سر و صدا و مضری که هر روز میلیاردها نفر را جابهجا میکنند، بیصدا در حال برقرسانی هستند و تقاضای نفت را تا یک میلیون بشکه در روز در سال جاری کاهش میدهند.
ده ها استارت آپ در کنیا و رواندا برای جایگزینی تاکسی های برقی با یکدیگر رقابت می کنند. در هند، بیش از نیمی از تمام سه چرخ های جدید فروخته شده و ثبت نام شده در سال جاری، با باتری کار می کردند. اندونزی و تایلند نیز برقیسازی تاکسیهای موتورسیکلت را تشویق میکنند.
چین بر این بازار تسلط دارد. دولت این کشور از دههها پیش شروع به تبلیغ وسایل نقلیه الکتریکی برای پاکسازی شهرهای خفهشده از دود کرد، که توضیح میدهد که چرا اکثریت قریب به اتفاق خودروهای دو چرخ برقی جهان در چین هستند.
در مجموع، خودروها و خودروهای الکتریکی کوچک تنها 4 درصد از کل تقاضای نفت را در سال جاری جایگزین خواهند کرد. با این حال، رشد آنها برای حمل و نقل انرژی بسیار مهم است زیرا حمل و نقل حدود 20٪ از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را تشکیل می دهد.
طبق یک مطالعه مستقل جامع، از میان تمام تغییراتی که جهان برای کاهش گرمایش جهانی ایجاد می کند، فروش خودروهای الکتریکی تنها دسته ای است که در مسیر دستیابی به اهداف آب و هوایی قرار دارد.
وسایل نقلیه برقی همچنین مشکل آلودگی هوا را حل می کند که سازمان بهداشت جهانی آن را با هفت میلیون مرگ زودرس در سال مرتبط می داند.
در نایروبی و هانوی، ویتنام، موتور سیکلت ها به عنوان تاکسی عمل می کنند. در بمبئی، هند، اسکوترها می توانند یک خانواده چهار نفره را حمل کنند. در چین دوچرخه های برقی وسیله حمل و نقل میلیون ها نفر را فراهم می کنند. در جاهای دیگر، تولیدکنندگان معتبر موتورسیکلت در حال عرضه مدل های باطری هستند. هوندا اخیرا اعلام کرده است که با هدف فروش چهار میلیون موتورسیکلت برقی در سال تا سال 2030، 3.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.
به نوشته نیویورک تایمز، بزرگترین مانع بر سر راه خودروهای الکتریکی کوچک در سیاست های برخی دولت ها نهفته است. کشورهایی مانند مکزیک که به جای باتری به نفت یارانه می دهند، تعداد کمی خودروهای برقی دو و سه چرخ دارند.
انتهای پیام