00:00 – 8 سپتامبر 1403 ق
لغو نسخه کاغذی برای دریافت کارمزد بیمه تکمیلی در حوزه دارویی بر اساس اطلاعیه بیمه مرکزی، شرکت های بیمه تکمیلی از ابتدای اسفند سال گذشته بدون نیاز به دریافت اسناد کاغذی، نسخه های الکترونیکی را در دستور کار خود قرار دادند.
مجید مشالشی معاون بیمه مرکزی در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز، اظهار کرد: مراکز درمانی و داروخانه های ما چند شکلی دارند؛ گروه اول با هیچ بیمه کننده اولیه و تکمیلی قراردادی ندارند و تعدادشان کم است و به همین دلیل وزارت بهداشت تکلیف این گروه را مشخص می کند. در مورد گروه دوم هم با بیمهگر اولیه و تکمیلی قرارداد دارد که دیگر در این بخش بیمهشده با ما ارتباطی ندارد و مراکز و داروخانهها طرف قرارداد با ما هستند. دسته سوم با بیمه پایه قرارداد دارند اما با بیمه تکمیلی قرارداد ندارند که تعداد زیادی است و ما بیشتر با این گروه کار می کنیم. ضمن تشویق این گروه به امضای قرارداد در این مدت که نسخه به دست ما می رسد، فرآیندها را به صورت الکترونیکی پیش برده و از طریق پیامک به مردم اطلاع رسانی می کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که زمان مناسب برای دریافت پول توسط مردم چه زمانی است؟ وی بیان کرده بود: در صورتی که مرکز با هیچ بیمه پایه یا تکمیلی که در حال حاضر در گردش نیست قرارداد نداشته باشد، روند کار مانند گذشته کاغذی خواهد بود، اما مراکزی که با بیمه های پایه قرارداد دارند به دو دسته تقسیم می شوند. مراکزی که با بیمه پایه و تکمیلی قرارداد دارند و مراکزی که با بیمه پایه قرارداد دارند اما با بیمه تکمیلی قرارداد ندارند. مراکزی که با دو شرکت بیمه قرارداد دارند اینجا دیگر طرف حساب ما نیستند، طرف حساب ما خود مرکز است و به این ترتیب ظرف دو ماه پول پرداخت می شود. اما اگر مرکز با بیمه اولیه قرارداد داشته باشد اما با بیمه تکمیلی قرارداد نداشته باشد و شخص هزینه را پرداخت کرده باشد، زمان پرداخت ما برای فرد حداکثر 10 روز است.
ثبت 20 میلیون و 227 هزار و 498 نسخه دریافتی در بازه زمانی 1 مارس 1402 تا 28 مرداد.
حذف نسخه های کاغذی از قسمت داروها که اخیرا مهدی مختاری رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز گفت: در خصوص مرکز درمان، در بخش نسخههای دارویی، تعداد نسخههای پزشکی دریافتی در بازه زمانی 10 اسفند 1402 تا 28 مرداد به 20 میلیون و 227 هزار نسخه و 498 شماره رسیده است.
وی می گوید: بیمه تکمیلی به آنچه در مراکز درمانی مانند داروخانه ها تجویز می شود رسیدگی می کند. 7 میلیون و 418 هزار و 737 نسخه تهیه شده و اطلاعات آنها به بیمه مرکزی و آنهایی که کارت تکمیلی دارند ارائه شده است و برای هر بیمه ای مشخص است که برای شرکت ها ارسال شده است و بیمه ها نیز آنها را بررسی خواهند کرد.
وی می گوید: یکسری مشکلات در بخش نسخه نویسی وجود دارد که رسیدگی به آنها را برای شرکت های بیمه با مشکل مواجه کرده است، اما این روند برای افزایش سرعت در حال رصد است.
در ادامه، هم کیان، مدیر توسعه سامانه و هوشمندسازی بیمه مرکزی در 9 مردادماه در رسانه ملی حضور یافت و گفت: در 13 ماه گذشته انصرافات وزارت بهداشت به 716 هزار مورد از بیمه سلامت و 2 میلیون مورد رسیده است. از بیمه تامین اجتماعی و 440 هزار مورد وجود دارد. در فروردین ماه که بهترین ماه برای ارسال اطلاعات بود، حدود 20 درصد از کل تولید شده در کشور به بیمه مرکزی ارسال شد که متاسفانه این رقم در مردادماه به 47 هزار معادل 2 درصد کاهش یافت.
رئیس کل اطلاعات بیمه مرکزی گفت: از داده های ارسالی وزارت بهداشت به بیمه مرکزی 6 ایراد شناسایی شد که بحث اقلام و اعداد و بحث تاخیر یا عدم ارسال اطلاعات است. اگر در فرآیند جدید که قرار است شرکت های بیمه اولیه بدون دخالت وزارت بهداشت اطلاعات را مستقیماً به بیمه مرکزی ارسال کنند، این ایرادات اصلاح شود، می توان گفت که این روند تکمیل می شود.
حذف مقاله در یک بحث تکمیلی یک فرآیند یک طرفه نیست
اگرچه روند حذف کاغذ از تمام نسخه های کاغذی متعلق به معاونت دارو به گفته مسئولان امر به طور کامل تکمیل نشده و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، اما وعده دیگر مسئولان حذف کاغذ از بخش خدمات و سکو بود. و به همین ترتیب خبرنگاران اقتصاد ای بی اس نیوز را خطاب به مهدی مختاری، رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی، در پاسخ به این سوال که این روزنامه چه زمانی برداشته می شود؟ آیا امکان دستیابی به بیمه تکمیلی در بخش بیمارستان و خدمات وجود دارد؟ وی گفت: در خصوص ابطال اوراق از بیمه تکمیلی با توجه به دارو و خدمات (آزمایشگاه، فیزیوتراپی، رادیولوژی و …)، بستری و به طور کلی هر آنچه ارائه می شود باید در حوزه سلامت الکترونیک ثبت و ارسال شود. به بیمه مرکزی آمادگی داریم و با آن برخورد می کنیم، اما به طور کلی حذف کاغذ یک اقدام یک جانبه از سوی بیمه مرکزی و بیمه تکمیلی نیست، بلکه اقدام مشترک بین سازمان ها است.
این مسئول اضافه کرد: در حوزه بستری، بسیاری از پرونده ها و مشخصات پرونده بیماران همچنان دست نویس است و این پرونده ها همچنان در حال انتقال به فضاهای الکترونیکی و غیره است. در بیمه مرکزی پیگیر این موضوع هستیم و جلسات مختلفی در این زمینه داریم. الکترونیکی شدن پرونده سلامت بر عهده وزارت بهداشت و مراکز درمانی است و در صورت وقوع موارد لازم برای این بحث، بیمه مرکزی آمادگی کامل برای رسیدگی به آنها را دارد. در مورد زیرساخت ها هم بحث پزشکی را مطرح کردیم.
وی در پایان با توجه به ارائه مقاله از بیمه تکمیلی برای بحث خدمات و بستری گفت: داده های پاک تری در حوزه خدمات داریم و بنا داریم به امید خدا امسال این آیتم را همراه با دارو داشته باشیم.
حال باید منتظر ماند و دید که چه زمانی اوراق به طور کامل از بخش های مختلف بیمه تکمیلی حذف می شود، چیزی که بسیاری از مردم خواستار آن هستند و می طلبد که ادارات مربوطه برای رسیدن به این هدف تلاش کنند.
خبرنگار: کیمیا گولیبور