از زمان اعلام قیمتهای جدید محصولات خودروسازان مجهز به استاندارد ۸۵ و قوای محرکه بهبودیافته، تعدادی از مشتریانی که به لطف سامانه یکپارچه در صف ایستاده بودند، اعتراض کردند و نظرشان خرید خودروی بهبودیافته و نو است. ماشین با قیمت قبلی در همین رابطه یک کارشناس خودرو گفت: طرح این موضوع خسارات سنگینی به صنعت خودرو کشور وارد کرده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، پس از آخرین به روز رسانی قیمت محصولات بهبود یافته خودروسازان و اعلام قیمت جدید محصولات خودروسازان مجهز به استانداردهای 85 گانه و قوای محرکه بهبود یافته، تعدادی از مشتریان در نوبت دریافت از طریق The سیستم یکپارچه شروع به اعتراض کرد و می خواهند خودروی جدید و بهبود یافته را با قیمت قبلی دریافت کنند و یا محصول دیگری در همان سطح قیمت خودرو انتخاب شده ارائه دهند.
دسته اول اعتراض به اصلاح قیمت که درخواست دریافت خودرو ارتقا یافته است به قیمت نسخه غیر پیشرفته داشتن، این اقدامی است که سال هاست توسط افراد سودجو در بازار خودرو انجام می شود و خسارات سنگینی به صنعت خودرو کشور وارد کرده است.،
اعتراض به گرانی محصولات بهبود یافته در حالی رخ داد که سخنگوی شورای رقابت پیشتر اعلام کرده بود: صرف سواری هیچگونه حقی برای افراد ایجاد نمی کند و خودروساز موظف به ارائه محصول به این دسته از افراد نیست.
اما دسته دوم کسانی که به اصلاح قیمت اعتراض داشتند، نه مشتری واقعی هستند و نه افرادی که در سامانه ثبت نام کرده و واریز کرده اند. بلکه دلالانی هستند که سال هاست به دنبال استفاده از قرعه کشی و لیزینگی هستند که خودروسازان می دهند و حالا از آن کارت برنده محروم شده اند یا دیگر جواب نمی دهد.
مشتریان واقعی که به افزایش قیمت محصولات اعتراض دارند نیز مشتریان واقعی هستند که نگرانی های خود را بیان می کنند و اعلام می کنند که موافق هستند که نسخه ارتقا یافته با ویژگی های جدید طبیعتاً قیمت پایین تری داشته باشد. .ثبت نام کرده اند، اکثر آنها دیگر توان ارائه 100 تا 200 میلیون تومان بیشتر برای نسخه بهبودیافته را ندارند. بنابراین درخواست این مشتریان این است که یک طرح تبدیل شامل خودروهایی با سطح قیمتی یکسان با قیمت اول محصولاتی که انتخاب کرده اند در نظر بگیرند.
عرضه خودرو به قیمت روز یا ادامه عرضه با قیمت های زیان ده؟
در همین رابطه امیرحسن کاکایی، از اعضای هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: سیاست های قیمت گذاری دستوری و آنچه مسئولان دولتی اعلام می کنند این انتظار را در مردم ایجاد کرده است که خودروسازان. باید همه چیز را انجام دهد و به خصوص نوع تورم kill انگار شرکت خودروسازی یک شرکت خیریه است که باید به خودروسازان امیدوار باشد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی خودرویی به زور 200 میلیون تومان زیر قیمت تمام شده فروخته می شود، مردم فکر می کنند دولت این پول را از یک جایی تامین می کند، اما واقعیت این است که پولی که برای خودروهای سهامی سازنده در نظر گرفته شده از جیب دولت می آید. . سهامدارانی که بخشی از مردم هستند.»
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: با وجود تحریم هایی که چند سالی است شاهد آن هستیم و از سوی دیگر گرانی مواد اولیه را شاهد هستیم، نمی توان انتظار داشت که قیمت محصولات تولیدی ثابت بماند و تغییری در آن ایجاد نشود. زمان.
عدم توجه به رابطه مستقیم خودرو با تورم، نوسانات ارز و تحریم
کاکایی ضمن تاکید بر اینکه مصرف کننده، افزایش قیمت هر محصول را معتبر و محتمل می داند. زیرا او از وضعیت فعلی کشور و اقتصاد آگاه است. وی گفت: متاسفانه خودرو همچنان محصولی است که قیمت آن در جامعه قابل تعدیل نیست. و این درحالی است که تولید خودرو بیش از هر محصول دیگری به طور مستقیم با نرخ تورم، نوسانات قیمت ارز و تحریم ها مرتبط است.
یکی از اعضای هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: خودروسازان در سال های اخیر توانسته اند در تولید بخش زیادی از قطعات و مجموعه های خودرو به خودکفایی دست یابند. این مشکل همراه با تورم سالانه، خودروساز را مانند هر شرکت اقتصادی به اصلاح و به روز رسانی قیمتها برای بقا و جلوگیری از افزایش زیانهای انباشته سوق میدهد. عملی که اغلب به صورت تکه تکه انجام می شود و انجام آن دشوار است.
این کارشناس صنعت خودرو کشور با اشاره به رانت بسیار بالایی که در اکثر محصولات خودروسازان داخلی وجود دارد، گفت: اکثر محصولات خودروسازان در سال های اخیر زیر قیمت بازار فروخته شده است. به عبارت دقیق تر، تغییر قیمت خودرو تنها باعث کاهش سود خریدار می شود و ضرری به او نمی رساند. اما در حال حاضر خودروساز در تولید خودرو ضرر می کند و این در شرایطی است که مشمولان خودرو یارانه دریافت می کنند و از مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار سود هنگفتی دارند.
وی انتظار اینکه قیمت خودرو بر اساس هزینه ها و قیمت های سال گذشته محاسبه شود را انتظاری نادرست دانست.
کاکایی یادآور شد: پس از انتقادات فراوان در خصوص تهیه خودرو به قید قرعه، سازمان حمایت و وزارت حریم خصوصی برای جلوگیری از فعالیت سوداگران و تحویل خودرو به مشتریان واقعی، ارائه خودرو را تنها به بستر سامانه یکپارچه محدود کردند. ; بر اساس این روش، متقاضی برای ثبت نام باید مبلغ 100 میلیون تومان را در حساب نیابتی خود مسدود می کرد. مبلغی که پس از مدت معینی به حساب مشتری برگردانده شد.
یکی از اعضای هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: در واقع این اقدام با هدف هموارسازی اختلاف فروشندگان واقعی خودرو با مصرف کنندگان بوده است، اما برخی تصور می کردند این مبلغ بلوکه شده در خودرو واریز شده است. حساب سازنده این در حالی است که برخلاف این گمانه زنی ها، پیشنهاد دریافت این مبلغ از سوی سازمان حمایت برای حمایت از مصرف کنندگان واقعی طرح صورت گرفته و این پول به حساب این سازمان بلوکه شده است (پشتیبانی سازمان) . با بانک ها نه با خودروساز!
قیمت فعلی خودرو از تورم عقب است
این کارشناس صنعت خودرو کشور گفت: اکنون که بحث تغییر قیمت محصولات بهبودیافته از سوی برخی افراد با اهداف مشخص مطرح شده است، لازم به ذکر است ارتقای محصولات خودروسازان به استانداردهای حفاظت از عابر پیاده، TPMS و ESC، GSI و Day light الزامی است که توسط سازمان استاندارد اعلام شده و خودروساز موظف است محصولات خود را برای دریافت شماره و پلاک به این استانداردها مجهز کند. این اقدام برای خودروساز پرهزینه است اما به منظور ارتقای رضایت مشتریان و درخواست آنها و همچنین اخذ مجوز تولید و عرضه خودرو، این الزام را رعایت کرد.
به گفته کاکایی، این خودروساز همچنان متهم به تولید محصولات بی کیفیت است. به همین دلیل او همیشه سعی می کند پیشرفت کند. برخی از پیشرفت ها جزئی هستند و تعمیر آنها تاثیری بر قیمت خودرو ندارد، اما گاهی اوقات به جای بهبود، محصول ارتقا می یابد که در این صورت بخشی از طراحی محصول تغییر می کند و خودرو ارتقا می یابد. طبیعتاً در این صورت قیمت محصول افزایش می یابد; زیرا خودروساز برای اعمال این ارتقا خطوط تولید خود را به روز می کند و قطعه ساز نیز با این برنامه هماهنگ و به روز رسانی می کند.
این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید بر اینکه قیمت های فروش محصولات خودروسازان بر اساس مجوزهای رسمی صادر شده از سوی سازمان حمایت و شورای رقابت است، تاکید کرد: قیمت هایی که در حال حاضر مشاهده می کنیم قیمت های عقب مانده از تورم است. بنابراین تصور اینکه قیمت ها به حالت قبل بازگردد، غیرممکن است.
تنها در صورت کنترل تورم میتوان انتظار داشت که قیمتها کنترل شود…
وی تصریح کرد: عوام و تجار دوست دارند محصولات ارزان تری بخرند و این تقاضای عجیبی نیست. اما آیا این امر مطلوب است یا خیر؟ در واقع چنین چیزی غیرممکن است. تنها در صورتی می توان قیمت ها را کنترل کرد که تورم کنترل شود.
کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: محصولات بهبود یافته خودروسازان در حال حاضر با قیمت هایی بالاتر از قیمت کارخانه در بازار خودرو به فروش می رسد و همچنان برای افرادی که به دنبال سودآوری از خرید خودرو هستند، سود می برد، اما باید آن را ببینید. که تغییر اندک در این سودها می تواند اشتها را برآورده کند. دلالان ماشین سیری ناپذیر؟
انتهای پیام