آهنگ هواپیماهای دهل! -ایسنا
بالاخره در شرایطی هستیم که با وجود نیاز به 550 فروند هواپیما، در حال حاضر 175 ناوگان فعال در کشور وجود دارد و بخش زیادی از ناوگان هوایی کهنه و فاقد قطعات روی زمین است. در عین حال، اگرچه حرکت تعمیرات هواپیما در کشور به گفته مسئولان هواپیمایی ادامه دارد و تلاش برای تامین قطعات هواپیما در حال انجام است، اما به نظر می رسد واردات هواپیماهای برجام که در نهایت به بوئینگ و ایرباس ATR محدود شد، تنها برای تامین قطعات هواپیما بوده است. مدتی کوتاه و اکنون که قطعاتی از این هواپیماها به بهانه تحریم به ایران فروخته نمی شود، این واردات بحرانی مضاعف ایجاد کرده است.
در این سال ها مشکلاتی مانند زمین گیر شدن هواپیماهای برجام و سوء نیت شرکت ها در فروش قطعات همراه بوده است و حتی رئیس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره سرنوشت هواپیماهای برجام گفته است که چندین هواپیمای برجامی ATR هواپیماها به دلیل کمبود قطعات زمین گیر هستند و شرکت فروشنده ATR هیچ سرویسی ندارد و برای تعمیر این هواپیما قطعاتی به ایران نمی دهد.
به گزارش ای بی اس نیوز، ایران ایر پس از توافق برجام در سال 2015 و لغو تحریم های اقتصادی، قرارداد خرید و تامین 200 فروند هواپیما را با برخی از هواپیماسازان جهان مانند بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و فرانسه منعقد کرد. -شرکت ایتالیایی ATR به منظور نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل هوایی خود و همچنین رقابت با خطوط هوایی همسایه خود.
وی همچنین با بیان اینکه این رفتارها مغایر با روح قوانین ایکائو بوده و مستقیماً ایمنی هوانوردی را تهدید می کند، از شکایت رسمی ایکائو علیه آمریکا خبر داد.
در همین رابطه محمد محمدی بخش – رئیس سازمان هواپیمایی کشوری – اخیراً درباره هواپیمای برجام گفت: در حالی که ایکائو میگوید دانش هوانوردی باید بدون تبعیض منتشر شود، آمریکا حتی از ارسال نشریات هوانوردی به ایران خودداری میکند. به ما هواپیما فروختند اما قطعات آن را نمی شناسند، در این شرایط باید امنیت را حفظ کنیم و صنعت را سرپا نگه داریم و به مردم خدمت کنیم.
با وجود این، در اقدامی ممانعت سیاسی از سوی دولت ترامپ و کنگره آمریکا، قطعی نشدن بودجه هواپیماها و تهدیدهای مکرر مبنی بر خروج از برجام و متعاقبا لغو مجوز فروش هواپیما، هواپیماها به ایران منجر به فسخ قرارداد با ایران شد. بوئینگ معلق.
هواپیماهای برجام که در سالهای اخیر یکی از مصادیق لغو تحریمهای اقتصادی و نوسازی ناوگان به شمار میرفتند، اکنون با کمبود قطعات و زمینگیری مواجه هستند.
البته پیش از آن 11 فروند هواپیما از جمله هواپیماهای ATR از طریق برجام به ایران وارد شده بود، اما در عین حال انتقاداتی مبنی بر نامناسب بودن این هواپیماها برای اقلیم ایران مطرح شد.
انتهای پیام
محمدی بخش پیش از این گفته بود: همچنین خرید هواپیمای جدید را از دستور کار خارج نکردیم و حتی صحبت از تامین مالی آن شد، اما با خرید هواپیمای جدید بر اساس مدل برجام مخالفیم زیرا ساخت نکردیم. یک خرید خوب در حوزه برجام و پرداخت هزینه های هنگفت از سوی دیگر، این خریدها برای نیازهای کشور ما مناسب نبود.