رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل گفت: دولت با حمایت خود می تواند در اقتصاد ملی و بین المللی رونق ایجاد کند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از بانک مرکزی، سید فخرالدین امریان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و برزیل گفت: صنعتگران و متخصصان ایرانی در حوزه های زیرساختی و خدمات فنی و مهندسی. . ، معدن، دارو، تجهیزات پزشکی و ماشین آلات کشاورزی در مناطق، کشورهای تجاری از جمله آمریکای جنوبی به ویژه برزیل دارای پتانسیل های زیادی هستند و می توانند زمین مورد نیاز برای استفاده از این توانایی ها را فراهم کنند.
وی گفت: عرصه تجارت بین الملل سخت است و دولت می تواند با حمایت خود در اقتصاد ملی و بین المللی (رشد تجارت) رونق ایجاد کند، صادرات غیرنفتی یکی از موثرترین حوزه های تولید ناخالص داخلی کشور است. که به طرق مختلف قابل بهبود است.
عامریان تاکید کرد: در شرایط کنونی با وجود تحریم های ظالمانه، جایگزینی صادرات غیرنفتی به یکی از ضروریات اقتصاد کشور تبدیل شده است و اگر عزم جدی از سوی مسئولان و دولتمردان وجود داشته باشد، با تغییر برجام با توجه به نحوه و نگرش سازمان تحت رهبری آنها، این کار را می توان 100 درصد انجام داد. طی دو سال آینده شاهد تغییرات قابل توجهی در حوزه صادرات غیرنفتی بود.
وی با اشاره به اینکه آمار صادرات غیرنفتی کشور متناسب با توانمندی های اقتصادی کشور نبوده و نیست، تصریح کرد: اگر بخواهیم اثری اساسی و بلندمدت در حوزه تولید ببینیم باید بهبود پیدا کنیم. و تقویت فرآیندها و سیستم های تجارت خارجی پس از اصلاح و تقویت قوانین و مقررات، شناسایی بخش هایی از اقتصاد کشور که دارای مزیت هستند و ساماندهی تولیدات با فناوری پیشرفته در این مناطق.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک خاطرنشان کرد: هم افزایی و همکاری موثر بخش دولتی و خصوصی یکی از شروط لازم برای تحقق این امر است که شامل تبادل هیئت های اقتصادی بین کشورهای هدف از طریق تسهیل بخش عمومی و تسهیل مسیرها می شود. . برای اعزام و پذیرش تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی.
امیریان تصریح کرد: عدم آشنایی تجار ایرانی با قوانین تجارت کشورهای هدف از یک سو و نبود دپارتمان بازاریابی در بسیاری از این کشورها از سوی دیگر، تجار ایرانی را با مشکلات زیادی مواجه کرد.
وی در بخشی از نشست با تجار ایرانی گفت: اتاق های مشترک می توانند نقش مهم و کلیدی ایفا کنند و با ارائه قوانین و مقررات کشورهای هدف به تجار و فعالان اقتصادی، موانع و مشکلات این حوزه را برطرف کنند.
عامریان گفت: در زمینه بازاریابی محصولات ایرانی وجود رایزن های تجاری مستقر در سفارتخانه های کشورهای هدف می تواند بسیار حیاتی باشد، هرچند رایزنان باید با تعامل با اتاق های مشترک در جهت بررسی و نیازسنجی محصولات پرطرفدار گام های موثری بردارند. فضای مناسب برای دسترسی تجار ایرانی به بازارهای هدف.