هفته طلایی چین به کمک نفت می آید
معامله گران جهانی نفت به مرحله بعدی بهبود اقتصادی چین چشم دوخته اند زیرا مسافران چمدان های خود را بسته و برای تعطیلات هفته طلایی در اوایل ماه مه به فرودگاه ها می روند.
به گزارش ای بی اس نیوز، حدود 170 میلیون چینی در سال 2019 قبل از شیوع بیماری همه گیر کووید-19 به خارج از کشور سفر کرده اند. این رقم در سال گذشته به کمتر از 9 میلیون نفر رسید که اوج قرنطینه ویروس کرونا در چین بود.
به گفته JPMorgan Chase & Co، احتمال افزایش قابل توجه سفرهای هوایی توضیح می دهد که چرا مصرف سوخت جت در چین به عنوان محرک اصلی رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری تلقی می شود.
نشانه ها دلگرم کننده است. رسانه دولتی چین به نقل از تخمینهای وبسایت مسافرتی Trip.com گزارش داد که جستجو برای بلیطهای خارجی برای هفته طلایی 120 درصد از سطح سال 2019 بوده است. به گزارش Securities Daily، از 18 آوریل، رزروهای واقعی بیش از 10 برابر بیشتر از سال گذشته بود.
Fengli Shi، مدیر بازارهای نفت چین در S&P Global Commodity Insights گفت: «تقاضای داخلی سوخت جت در سرزمین اصلی چین تقریباً به طور کامل بهبود یافته است، در حالی که تقاضای بینالمللی سوخت جت ثابت مانده است. همه گیری بهبود یافته است. به این ترتیب، هفته طلایی ممکن است نشان دهنده یک بهبود کامل در مصرف سوخت کلی چین باشد.
امسال، بازار جهانی نفت بین دو عامل رقابتی گرفتار شده است: از یک سو، اقتصادهای پیشرفته در آستانه سقوط به رکود هستند و از سوی دیگر، بازگشایی اقتصاد چین می تواند تقاضای سوخت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. سه سال تقاضای کم ناشی از محدودیت های کووید تشدید شده است. نفت در روزهای اخیر تحت تاثیر داده های ضعیف اقتصادی و افزایش بیشتر نرخ های بهره در ایالات متحده که باد مخالفی برای قیمت ها هستند، کاهش یافته است.
اگر هفته طلایی چین باعث افزایش قابل توجه سفرهای هوایی شود، این نشانه ای از بازگشت تقاضا به مسیر خواهد بود و از دیدگاه خوش بینانه تر قیمت حمایت می کند، اما تعداد کمتری از مسافران شاهد دیگری بر بازگشایی نسبتا ضعیف چین خواهد بود. بازارهای کالایی که دوست دارند بزرگترین خریدارانشان به حالت عادی بازگردند.
آخرین آمارهای اقتصادی نوید بهبود را می دهد. خرده فروشی در ماه مارس اندکی افزایش یافت زیرا خانوارهای چینی بیشتر برای خدمات هزینه کردند و انتظار می رود هفته طلایی تقاضای گردشگری را افزایش دهد. اگرچه سفرهای داخلی بهبود چشمگیری داشته است، اما سفرهای بین المللی به دلیل هواپیماهای کمتر، کرایه های بالاتر و محدودیت های ملی در سفرهای بین المللی با تاخیر مواجه شده است.
بر اساس پیش بینی انجمن حمل و نقل هوایی چین، انتظار می رود تعداد کل پروازهای مسافری در سرزمین اصلی چین در سه ماهه دوم به همان میزان قبل از شیوع کووید برسد. بر اساس نظرسنجی بلومبرگ نیو انرژی فاینانس، سفرهای هوایی همچنان نیمی از رقم قبل از همه گیری خواهد بود و حدود 30 درصد از مصرف سوخت جت در کشور را تشکیل می دهد.
Vikas Dwivedi، استراتژیست گروه Macquarie گفت: سوخت جت عامل اصلی بهبود تقاضا در چین در سال جاری خواهد بود زیرا در روند بهبود عقب مانده است و تنها کسی است که نتوانسته به حالت عادی بازگردد. با این حال، او هشدار داد که مصرف چین ممکن است خوب باشد اما به اندازه کافی بزرگ نباشد.
طبق گزارش بلومبرگ، این شرکت تخمین می زند که تقاضای چین برای سوخت جت در سال جاری نسبت به سال گذشته 430 هزار بشکه در روز افزایش می یابد که تقریباً نیمی از رشد 900 هزار بشکه ای تقاضای نفت چین و یک سوم رشد است. طبق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، 1.2 میلیون بشکه در روز تقاضای جهانی برای سوخت جت خواهد بود.
انتهای پیام