از آنجایی که صنعت خودرو در مسیر درستی قرار گرفت و تولیدات منفجر شد، دیگر خودروهای معیوب وجود نداشت، بالاخره پس از گذشت پنج سال، درهای کشور به روی واردات خودرو باز شد، نوبتهای قرعهکشی تغییر کرد و اقدامات متفرقه دیگری که سرانجام سایه همه این موارد اکنون جواب داده و بازار خودرو آرام شده و قیمت ها در حال کاهش است. امید است از تلاش های وزارت حراست دولت سیزدهم برای ایجاد این صنعت دریغ نشود.
به گزارش ای بی اس نیوز، صنعت خودرو در سال های اخیر چالش های زیادی را پشت سر گذاشته و در واقع وزیر سابق امنیت (سیدرزا فاطمی امین) به شکلی بیمارگونه این صنعت را در دست گرفته بود. اما با برنامه ریزی ها و گام های حساب شده تلاش زیادی برای کلنگ زنی این صنعت صورت گرفته و گره های زیادی گشوده شده است، اما در ادامه مسیر شورای اسلامی بدون توجه به سابقه این صنعت و مشکلات عدیده آن، این کندی است. او هیچ نتیجه ای نداد و در نهایت وزیر صمت استیضاح شد.
جمع آوری تولیدات ناقص خودرو، از سرگیری واردات خودرو پس از پنج سال وقفه و لغو قرعه کشی از جمله اقدامات وزارت حراست دولت سیزدهم است.
با جزییات بیشتر می توان گفت که وزارت صمت دولت سیزدهم فعالیت خود را در حوزه خودروسازی با تولید غیرقابل قبول برای این صنعت بزرگ، زیان انباشته فراوان، خودروهای ناقص فراوان در پارکینگ خودروسازان آغاز کرد. بدهیهای هنگفت زنجیره تامین، اما با برنامهریزیهای ظاهری، نه تنها توانست خودروسازان را در ماههای ابتدایی سال گذشته مجبور به صفر کردن خودروها در زمین کند، بلکه تولید نیز از خرداد به صورت مستقیم انجام شد و دیگر خودروی ناقصی تولید نشد.
علاوه بر این، تولید خودرو که سال ها حتی به یک میلیون دستگاه هم نمی رسید، در سال 1401 به مرز یک میلیون دستگاه رسید.
پایان قرعه کشی
از دیگر اقدامات مهم دولت در این مدت، آرام کردن سرگیجه مردم با چرخاندن چرخ برای تعیین برنده و بازنده برای دسترسی به خودرو به قیمت کارخانه و تبدیل آن به قرعه کشی بود. در حالی که آن چرخ همچنان می چرخد، دیگر هیچکس با جمله دردناک «تو برنده نشدی» مواجه نمی شود و در هر صورت در سال آینده تمام خودروهایی را که درخواست کرده اند دریافت خواهند کرد.
یکی دیگر از راهکارهای وزارت امنیت برای کنترل عرضه خودرو، افزایش نقدینگی خودروسازان، کاهش نقش دلالان و بهره مندی مشتری و خودروساز با عرضه خودرو در بورس کالا بود. در این روش حراج، قیمت پایه خودرو تعیین می شود و سپس بسته به پیشنهاد نامزدها، در نهایت قیمت خودرو کشف می شود. این قیمت، نزدیک به قیمت واقعی خودرو (بالاتر از قیمت کارخانه) و ارزانتر از بازار آزاد، هم مشتری و هم سازنده خودرو را راضی می کند. اما افسوس که شورای رقابت مانع از ادامه کار او شد. این روش عملاً دست نمایندگی ها را کوتاه کرده و جریان نقدی قابل توجهی را برای خودروسازان فراهم کرده است.
واردات خودرو
اما مهم ترین اقدامی که وزارت حراست دولت سیزدهم توانست به عنوان گام بلندی در کارنامه فعالیت خود ثبت کند، آزادسازی واردات خودرو و باز شدن درهای کشور به روی خودروهای خارجی پس از پنج سال وقفه بود. با پایان یافتن ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت ماه سال 1401، وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات خودروهای خارجی به کشور را آغاز کرد و با وجود تاخیرهای فراوان امروز و فردا، سرانجام اولین محموله خودروهای وارداتی وارد کشور شد. ژانویه سال گذشته وارد شد.
اینها مهمترین اقداماتی بود که وزارت امنیت در دولت سیزدهم برنامه ریزی کرد و نتیجه آن اکنون قابل مشاهده است. از همه مهمتر، همه این اقدامات با هدف مدیریت صنعت و کنترل بازار خودرو و نجات آن از هرج و مرجی بود که این روزها به وضوح قابل مشاهده است. بازار خودرو آرام شده و دیگر آتش زا نیست و قیمت ها در حال کاهش است. این در حالی است که برخی در شبکه های اجتماعی همچنان در صدد پنهان کردن حقیقت هستند و القا می کنند که بازار خودرو در شرایطی رخ داده که وزیری متکی به رئیس وزارت حریم خصوصی نبوده و به راحتی چشم بر مسیر سخت می بندند. که تاکنون گرفته شده است.
اما اکنون بیم آن می رود که بعد از برکناری وزیری که حداقل برنامه چهارساله ای برای صنعت خودرو داشت و سعی داشت قطعات پازل صنعت خودرو را درست کند، اجرای برنامه ها ادامه پیدا کند؟ البته طی چند روز گذشته سرپرست وزیر صنعت، معدن و تجارت وضعیت موجود و روند واردات خودرو، آمادگی برای واردات خودروهای فرسوده و روند کاهش قیمت بازار را به خوبی تشریح کرده است. ادامه داد به عنوان خوانده شده اند.
اما این مشکل نگرانی های دیگر را کاهش نمی دهد. به عنوان مثال بیش از یک ماه از تصویب قیمت خودروهای مونتاژ شده می گذرد و 20 روز از تعیین (قیمت خودروهای مونتاژی) می گذرد اما هنوز خبری از عرضه خودروهای مصوب نشده است. قیمت، و خودروسازان هنوز در موقعیت قیمت بالاتر از تایید هیئت رقابت هستند. سوالی که جای بررسی جدی دارد. ثبت نام مرحله دوم فروش تلفیقی خودرو به پایان رسید و حتی چهارشنبه هفته گذشته (27 خرداد) قرعه کشی انجام شد و هم اکنون در مرحله نظارت و تنظیم لیست صف قرار دارد و در انتظار ارائه به خودروسازان است. اما قیمت برخی خودروها هنوز مشخص نیست.
موضوع تخصیص ارز به خودروسازان نیز اخیرا مطرح شده و خودروسازان نسبت به عدم تخصیص به موقع ارز هشدار داده اند. البته معاون صنایع حمل و نقل وزارت حراست قول داد به زودی ارزهای لازم برای خودروسازان تامین شود.
اینها تنها بخشی از چالش های پیش روی گزینه پیشنهادی وزارت حریم خصوصی است که به زودی با رأی اعتماد نمایندگان مجلس مواجه خواهد شد. با این حال امید است مسیری که دولت برای اصلاح روندهای مشکل ساز گذشته در صنعت خودرو طی کرده است با قوت ادامه یابد.
انتهای پیام