آخرین وضعیت اتصال دستگاه ها به پنجره خدمات دولت هوشمند ملی
به گفته زارع پور، در حال حاضر حدود 50 سرویس شناسایی این سازمان در بخشهای واردات، صادرات، ترانزیت داخلی و خارجی، مرسولات پستی ورودی و خروجی و مسافران با احراز هویت واحد در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت در دسترس است. به طوری که متقاضیان با مراجعه به آدرس my.gov.ir می توانند به صورت تمام وقت و بدون بازدید فیزیکی از این خدمات بهره مند شوند که شامل خدماتی مانند «رویه گمرکی مرسولات پستی ورودی و خروجی»، «صدور گواهی قطعی صادرات، «صدور مجوز ترانزیت داخلی و خارجی»، «رجستر تلفن همراه»، «تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی» و «حل و فصل اختلافات گمرکی».
در همین راستا، مجید فولادیان – مدیرکل دفتر نظارت و نظارت بر اجرای دولت الکترونیک – در خصوص آخرین تحولات اتصال دستگاه ها به پنجره خدمات ملی هوشمند دولت گفت: پیروی از الزام ارائه حداقل یک سوم خدمات اختصاصی. از دستگاه ها از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، خدمات این پنجره اکنون در https://my.gov.ir/ در دسترس عموم است، توسعه یافته است.
به گزارش ای بی اس نیوز، سرویس هوشمند به سرویسی گفته می شود که بدون مراجعه حضوری و بدون ارسال مدارک به صورت آنلاین دریافت می شود که این آخرین کار دشوار است و مستلزم اتصال بانک های اطلاعاتی تمامی سازمان های دولتی به یکدیگر است. تا اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. به اشتراک بگذارید
به گزارش سازمان فناوری اطلاعات، در نتیجه این تغییرات، سازمان های جغرافیایی نیروهای مسلح، اسناد و کتابخانه ملی ایران، انرژی اتمی ایران، حفاظت از محیط زیست، غذا و دارو به هم متصل شدند. پنجره ملی سرویسهای اطلاعاتی دولت و متقاضیان از این پس هویت تأیید یکباره دارند و میتوانند به صورت یکپارچه از خدمات این دستگاهها استفاده کنند.
در ادامه روند اتصال دستگاه ها از کتابخانه ملی ایران و چند دستگاه دولتی دیگر، 93 سامانه و 83 دستگاه به پنجره خدمات ملی هوشمند دولت متصل شده اند.
وی افزود: از این رو با برنامه ریزی و تلاش کارشناسان، گمرک جمهوری اسلامی ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد تا خدمات گمرکی یکپارچه، سریع و آسان و به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار گیرد. بازرگانان و فعالان اقتصادی کشور. .
انتهای پیام
در حال حاضر کمتر از 10 درصد خدمات وزارت بهداشت به باجه متصل است در حالی که باید حداقل 30 درصد خدمات خود را به این باجه متصل می کردند. علاوه بر این، 10 پست وزارت امنیت مشمول اتصال به پنجره ها هستند که از این تعداد تنها دو پست متصل هستند. در این راستا زیرمجموعه های وزارت حراست از جمله شرکت سهامی بین المللی نمایشگاه های جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات، صندوق حمایت از تحقیق و توسعه صنایع الکترونیک، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، سازمان توسعه تجارت، معدنی. سازمان توسعه و نوسازی صنایع و سازمان زمین شناسی هنوز به هم متصل نشده اند، اما بخشی از مجوزهای این وزارتخانه که توسط پورتال ملی صدور مجوز ارائه می شود، در حال حاضر به پنجره خدمات دولت هوشمند ملی متصل است.
وی جزئیات خدمات دستگاه های تازه متصل را اینگونه بیان کرد: کتابخانه ملی ایران با سیستم های مرجع مجازی، منابع دیجیتال و فروشگاه های آنلاین به ویندوز متصل شده است. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با سامانه اسناد فروش دادههای فضای واقعی، سازمان حفاظت محیطزیست با پنجره واحد خدمات هوشمند و سازمان غذا و دارو با خدمات درخواست شناسایی، ردیابی و ردیابی کالاها شناسنامه، بررسی اصالت و ثبت شکایت در پیشخوان خدمات دولتی کشور. اسمارت در آن شرکت کرد.
همچنین اعلام شد که هشت مجموعه و زیر مجموعه از وزارت بهداشتمشروط به اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون سه سامانه وزارت بهداشت که عمدتاً در حوزه آموزشی فعال هستند مانند سامانه های تبادل تسهیلات برای دانشجویان، انتقال دانشجویان از خارج از کشور به کشور و سیستم تایید اصالت مدارک فارغ التحصیلان خارجی به پنجره وصل شده و پنج مجموعه دیگر این وزارتخانه هنوز وصل نشده است.
طی چند روز گذشته، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال اتصال گمرک به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گزارش شده است. گمرک از جمله دستگاه های اجرایی به عنوان یکی از سازمان های مهمی است که دقت و سرعت در ارائه خدمات آن بسیار حائز اهمیت است و هرگونه وقفه و اختلال در ارائه خدمات، اقتصاد کشور را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. از سوی دیگر همزمان با افزایش روزافزون متقاضیان خدمات گمرکی که به دلایل مختلفی از جمله رونق بازار و رشد اقتصادی رخ می دهد، ادامه ارائه خدمات به روش سنتی عملا غیرممکن است و بسیار عالی خواهد بود. مانعی در ایجاد رضایت مستقیم و غیرمستقیم مردم است.
دولت سیزدهم برای ارائه هوشمندانه خدمات دولتی اقدامات بزرگی انجام داد و آن را الزام قانونی برای همه دستگاه ها قرار داد. بر اساس قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه های اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند، موظف به انجام سه فعالیت شده اند، نخست اینکه پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانه های متعدد خود اجتناب کنند. ثانیاً، حداقل یک سوم از پرکاربردترین خدمات خود را به صورت هوشمند از طریق فروشگاه یکپارچه خود ارائه دهند و ثالثاً، میز خدمات خود را به “پنجره خدمات ملی هوشمند دولت” که تا ژانویه امسال توسط وزارت ارتباطات راه اندازی می شود، متصل کنند. سال . ; البته دستگاه ها باید دو کار اول را تا پایان شهریورماه امسال انجام می دادند.