اقتصاد سیاسی ترکیه در دو دهه گذشته متحول شده است. رشد پایدار اقتصادی این کشور، جهش در صادرات و تنش فزاینده این کشور در اقتصاد جهانی نمادهای این تحول است. اما در عین حال ترکیه در آخرین سال از دو دهه منتهی به سال 2023 که صدمین سالگرد جمهوری جدید و سالی است که این موفقیتها جشن گرفته میشود، با تورمی مواجه است که میتواند با خطرات جدی با این دستاوردها روبرو شود. . هنوز مشخص نیست که آیا ترکیه 2023 به مسیر موفقیت دو دهه گذشته ادامه می دهد یا وارد دوره افول جدیدی می شود. اما جاه طلبی های ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک این کشور پابرجاست.
اقتصاد ترکیه در چند ماه گذشته در شرایط سختی قرار داشته و نرخ تورم بالا به مشکلی برای دولت اردوغان تبدیل شده است، مشکلی که رئیس جمهور ترکیه سعی دارد با دیپلماسی اقتصادی بر آن فائق آید.
دستور کار دیپلماسی اقتصادی ترکیه در سال های اخیر به وضوح تغییر کرده است. اگرچه اتحادیه اروپا همچنان نقش محوری در دیپلماسی اقتصادی ترکیه ایفا می کند، اما این کشور توجه فزاینده ای به مراکز جدید ثروت و بازارهای جدید دارد. در این راستا، ترکیه از سال 2021 دیپلماسی اقتصادی خود را بر بازارهای دوردست، بازارهای فراتر از همسایگی این کشور که بیش از 60 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند، متمرکز کرده و رویکردی تهاجمی برای ورود به این بازارها در پیش گرفته است.
به گزارش ای بی اس نیوز، اتاق بازرگانی ایران در تازه ترین گزارش خود به بررسی ابعاد مختلف مشکلات اقتصادی ترکیه و بررسی برخی از راهکارهای دولت این کشور برای عبور از بحران کنونی پرداخت.
دستور کار دیپلماسی اقتصادی ترکیه در سال های اخیر تحت تاثیر “چشم انداز 2023” و استراتژی توسعه صنعتی این کشور تغییر کرده است. چشم انداز 2023 هدف بلندپروازانه تبدیل ترکیه به یکی از 10 اقتصاد بزرگ جهان را تعیین می کند و استراتژی توسعه صنعتی این کشور با هدف ادغام در زنجیره های ارزش جهانی و تبدیل شدن به قطبی در حال چرخش برای تولید و صادرات کالاهای متوسط و بالا است. -محصولات فناوری در اوراسیا داد. این دو محرک دیپلماسی اقتصادی ترکیه را به سمت تنوع بخشیدن به شرکای تجاری و تسهیل ادغام در زنجیره های ارزش سوق داده است.
ساختار نهادی دیپلماسی اقتصادی ترکیه را می توان به عنوان یک مدل هماهنگی مفهومی کرد. طیف وسیعی از نهادهای بخش دولتی و خصوصی در شکل دادن به دیپلماسی اقتصادی این کشور نقش دارند. در این راستا نقش وزارت اقتصاد و وزارت بازرگانی اهمیت بیشتری دارد. وزارت امور خارجه در سال های اخیر به پشت صحنه متن دیپلماسی اقتصادی ترکیه رفته است.
ترکیه از ابتدا در سیستم تجاری چندجانبه با محوریت گات و بعدها در سازمان تجارت جهانی حضور داشت. به عبارت دیگر، قوانین سازمان تجارت جهانی که 97 درصد تجارت جهانی در چارچوب آن انجام می شود، بر روابط تجاری ترکیه با سایر کشورها حاکم است. اما در سالهای اخیر و متاثر از شکست مذاکرات گستردهتر برای آزادسازی تجارت از طریق سازمان تجارت جهانی، ترکیه مانند بسیاری از کشورهای مهم تجارت جهانی به توافقات تجاری دوجانبه و منطقهای روی آورده است. در جدیدترین تحول در این زمینه، ترکیه یک سری کشورهای هدف را برای انعقاد قراردادهای تجارت آزاد انتخاب کرده است که بیشتر آنها در خارج از همسایگی این کشور قرار دارند. اما چشم انداز رشد اقتصادی و بازار آنها امیدوار کننده است.
انتهای پیام